گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: اتهام مفاسد اقتصادی در مورد معاون اول رئیس‌جمهور مطرح است.

محسنی اژها ی

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای که در نشست خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت و مهر خبر آن را منتشر ‌کرد، درباره پرونده محمدرضا رحیمی گفت: این پرونده نیز مانند سایر پرونده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی براساس اسناد موجود در پرونده، این اتهام متوجه ایشان بوده که در‌جریان بررسی براساس تحقیقات این اتهام ثابت یا وی تبرئه می‌شود که باید منتظر اتمام بررسی این پرونده بمانیم.

محسنی اژه‌ای بعدازظهر دوشنبه در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارنظر توکلی نماینده مجلس مبنی بر اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی باید از اشخاص بلندپایه شروع شود که در این زمینه نامی از مسئولان دولتی نیز برده شده بود، افزود: از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون 187 پرونده مفاسد اقتصادی مورد رسیدگی قرار گرفته که منجر به حکم قطعی نیز شده و مجازات‌هایی مانند حبس، رد مال و جزای نقدی نیز برای آنها پیش‌بینی شده است.

او با تاکید بر اینکه بارها نیز گفته‌ام قوه قضاییه مصمم است گزارش‌های رسیده از مراجع ذیربط، سازمان بازرسی یا مردم را در زمینه مفاسد اقتصادی بدون هیچ‌گونه تبعیض و مجامله بررسی کند، اظهار داشت: در مورد پرونده‌هایی که هنوز حکم قطعی برای آنها صادر نشده نمی‌توانیم جزئیات آنها را اعلام کنیم ولی این تعداد پرونده از ابتدای سال بررسی و حکم قطعی نیز برای آنها صادر شده که اسامی و جزئیات احکام صادره در سایت قوه قضاییه قابل ملاحظه است.

حکم‌توهین به رئیس‌جمهور

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره حکم توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهور گفت: قوه قضاییه برخورد دوگانه با افرادی که نسبت به رئیس قوه‌مجریه توهین کرده یا افترایی را وارد کنند، ندارد. عمده احکامی که در سال 88 و سال‌جاری قطعی شده مربوط به افرادی است که به رئیس‌جمهور توهین کرده‌اند با وجود اینکه رئیس‌جمهور شخصاً از آنها شکایت نکرده بود.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در موارد توهین به مقامات اجرایی دادستان بدون شکایت فرد نیز می‌تواند وارد بررسی موضوع شود، ادامه داد: دادستان در موارد کثیری که نسبت به مقامات اجرایی و از جمله رئیس‌جمهور توهین شده، قرار و کیفرخواست صادر کرده و در برخی موارد جرم آنها در دادگاه، ثابت و حکم قطعی برای آنها صادر شده و در مواردی نیز تبرئه شده‌اند.
او گفت: مواردی نیز وجود دارد که قوه مجریه شکایت کرده که در این پرونده‌ها نیز برخی محکوم شده‌اند یا پرونده آنها در حال رسیدگی است یا تبرئه شده و قرار منع تعقیب برای آنها صادر شده است.

خود را ملزم به قانون می‌دانیم

محسنی‌اژه‌ای همچنین درباره پرونده یک وبلاگ‌نویس حامی دولت هم توضیحاتی داد.محسنی‌اژه‌ای درباره این پرونده گفت: در نامه حسین قدیانی چندمسئلهمطرح شده که البته از طریق دوستان وی مطلع شدم که ایشان فردی حزب‌اللهی و اهل قلم است ولی آیا اگر یک انسان حزب‌اللهی کار خلافی کرد، نباید تحت تعقیب قرار گیرد؟

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه اگر فردی سابقه خوبی داشته باشد، قانون در مجازات و تعقیب وی حریم‌هایی را پیش‌بینی کرده اما این بدین‌معنا نیست که برای بررسی جرم وی اقدام نشود، گفت: در نامه این فرد فهرستی ردیف شده که چرا قوه قضاییه این افراد را اعدام نمی‌کند و اگر این افراد اعدام نشوند ما خودمان در این زمینه اقدام می‌کنیم. آیا این متن
نوشته شده صحیح است و نباید همه ما ملتزم به قانون باشیم؟ چه کسی از این عبارت‌ها و برنامه استفاده می‌کند و خوشایند چه افرادی است؟

او ادامه داد: ‌در این نامه اسامی افرادی آورده شده با این عنوان که فتنه‌گر یا از سران هستند که درست است و بارها نیز از سوی قوه قضاییه جرم این افراد مطرح شده و ده‌ها نفر نیز در این زمینه دستگیر و برای آنها حکم صادر شده است که از آن طرف هم قوه قضاییه در این زمینه تحت فشار است.محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد:‌ در این نامه آورده شده که قوه قضاییه با این افراد برخورد نکرده و به‌صورت ضمنی گفته‌شده که با آنها همراهی می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه قدیانی در نامه خود آورده که من کارمند نظام نیستم که دست و پای من را ببندد و ملتزم به قانون اساسی نیز نیستم و قانون اساسی من وصیتنامه پدرم است، گفت: آیا این صحیح است و بصیرت است که افرادی را تشویق کنیم تا خلاف قانون دست به اقداماتی بزنند؟ چرا باید برای رسیدگی به پرونده کسی که در مظان یک اتهام است فضاسازی کرده و علیه قوه قضاییه اقدام کنیم که در این صورت دستگاه قضایی دیگر قدرت رسیدگی نه به این پرونده بلکه به موارد دیگر را هم نخواهد داشت.محسنی اژه‌ای تاکید کرد: ما مصر به اجرای قانون هستیم و برای برخورد با افرادی که در مظان اتهام قرار می‌گیرند تفاوتی قائل نمی‌شویم.

درباره سلاح سرد

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه از مردم خواست کارچاق‌کن‌ها را که با سوءاستفاده از اسامی جعلی و ارتباط با مسئولان اقدامات غیرقانونی انجام می‌دهند، معرفی کنند. محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا حمل چاقو یا استفاده از چاقو در یک جمع جرم است؟ گفت: اگر کسانی در یک شهر یا جمعی موجب رعب و وحشت شوند و از سلاح سرد و گرم استفاده کنند و مردم را بترسانند، محارب یا مفسد فی‌الارض شناخته شده و حکمشان اعدام است و اگر چاقو داشته باشند و موجب ترس و وحشت نشوند مجازات دارد ولی اینکه بگوییم حمل چاقو جرم است، صحیح نیست‌ چون از چاقو استفاده‌های مختلفی می‌شود.

محسنی اژه‌ای در مورد اعتصاب غذای محمد نوری‌زاد از زندانیان سیاسی اظهار بی‌اطلاعی کرد و توضیح داد: او اعتصاب غذا کرده بود که پس از مدتی این اعتصاب را شکست ولی خبر ندارم که آیا دوباره اعتصاب کرده‌ است یانه. با این حال براساس قوانین زندان اگر زندانی دچار بیماری شد در خود زندان مداوا و درصورت حاد بودن حالش به خارج از زندان منتقل می‌شود.

از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه ریاست قوه قضاییه و بنده به‌عنوان سخنگو از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم بدون انتقاد، انسان در کارها موفق نمی‌شود، تاکید کرد: چنانچه افرادی قوه قضاییه و یا مجریه یا هر نهاد دیگری از نظام را تخریب کنند به نفع چه کسانی تمام می‌شود؟ اگر قوه قضاییه را تضعیف کرده و تحت فشار قرار دهیم آیا این قوه می‌تواند وظیفه خود را انجام دهد؟

محسنی اژه‌ای ادامه داد: اگر قوه‌قضاییه مستقل، قوی و مقتدر نباشد نمی‌تواند در موضوعات مختلف نیز قوی عمل کند. البته ممکن است جناحی یک توقع داشته باشد و جناح دیگر توقع دیگری. او با بیان اینکه قوه قضاییه باید مستقل، قوی، صحیح‌العمل و مقتدر باشد، افزود: البته دستگاه قوه قضاییه ادعای اینکه هیچ عیب و نقصی در عملکردش نیست ندارد، ضمن اینکه قوه‌مجریه هم نمی‌تواند چنین ادعایی کند.

کد خبر 123657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز